Методична проблема,          над якою працюю

"Ігрові форми роботи на уроках англійської мови як засіб формування комунікативної компетенції школярів"


Ігрові форми роботи як засіб формування комунікативної компетенції школярів

"Сенс життя полягає

в нескінченному завоюванні невідомого,

у вічному зусиллі пізнати більше".

                                          Еміль Золя

        Глибокі зміни, що останнім часом відбулися у суспільстві, світовій економіці й міжнародних відносинах, поширили і збагатили міжнародні зв'язки як між людьми, так і між державами, тому виникає гостра необхідність в оволодінні мовами. Розвинене суспільство потребує від громадян, цивілізації певної культури в усьому, у тому числі й культури мовлення та спілкування. Сучасні філософи, філологи, психологи, педагоги, соціологи вважають, що культура є сукупністю форм людських спільнот, які втілені в мовленні, спілкуванні, звичаях, традиціях, нормах, цінностях, мотиваціях, поведінці тощо. Мові, рівню її культури належить визначальна роль у взаємовідносинах учасників сучасного соціуму.

        Наша країна намагається інтегруватись у європейське співтовариство. Провідною ідеєю розвитку освітнього простору Європейського Союзу є компетентнісний підхід до формування змісту освіти на всіх її рівнях. Застосування компетентнісного підходу до створення змісту та методики навчання іноземних мов передбачає наближення наукового знання до використання його учнями в реальному житті, розвитку інтегративного напрямку навчання та активізації викладання до систематичної організації навчальної, практично – дослідної діяльності учнів.

        Нині українська школа активно реформується. Ці зміни особливо значні в системі мовної освіти. Зміст викладання англійської мови як системи знань, умінь та навичок має сприяти розвитку мовних компетенцій учнів, формуванню світогляду, моралі та поведінки, готуючи до життя в багатокультурному суспільстві.

        Одним з провідних завдань у роботі сучасного вчителя є формування основних компетентностей учня : комунікативної, соціальної, соціокультурної, інформаційної, саморозвитку, творчої та інших. Тому навчання іноземної мови – це не тільки духовне збагачення кожної дитини (пізнання своєрідності нації, національної культури та мистецтва, морально – етичних принципів суспільства тощо), а й формування життєвої компетентності учнів. Тільки ті знання і вміння учня вважаються корисними, доцільними і міцними, які застосовуються на практиці, які школяр перенесе й використає у різних життєвих ситуаціях.

        Інтенсифікація навчального процесу вимагає пошуку та використання нових форм, методів та технологій викладання й навчання, засобів підтримки в учнів інтересу до матеріалу і активізації їх пізнавальної діяльності. На мою думку однією з актуальних проблем сучасної методики викладання іноземних мов є організація навчання дітей різних вікових груп за допомогою ігрових форм. Про важливість використання ігор в навчальному процесі відомо давно. Багато видатних педагогів, а саме: Н.П. Анікєєва, П.П.Блонський, А.С.Макаренко, С.Ф.Русова, М.Г.Яновська та інші справедливо наголошували на ефективності використання ігор у процесі навчання. І це зрозуміло, адже під час гри повною мірою, часом зовсім несподівано виявляються здібності дитини. Як правило, збагачений ігровими моментами навчально – виховний процес активізує пізнавальні можливості вихованців : гра захоплює, викликає бажання взяти участь у ній і одночасно знімає психологічну напругу, що більшою чи меншою мірою супроводжує будь-яке навчальне навантаження. Гра завжди передбачає прийняття рішень – що сказати, як відповісти, як виграти? Бажання вирішити ці питання загострюють розумову діяльність гравців, пробуджують інтерес і активність дітей. Це дає можливість проявити себе в цікавій для них діяльності, сприяє більш швидкому і надійному запам'ятовуванні іншомовних слів та речень, особливо, якщо знання цього матеріалу є обов'язковою умовою активної участі, а в окремих випадках – обов'язковою умовою виграшу. Зняття психологічної напруги, на думку психологів і педагогів, є одним із найважливіших чинників гармонійного розвитку дитини : психічного, фізичного, духовного. В організації дидактичної гри слід дотримуватися певних педагогічних технологій.

Педагогічні технології дидактичної гри у навчанні іноземної мови школярів:

         Великий теоретик ігрової діяльності Д.Б. Ельконін вказував, що гра являється засобом розвитку мотиваційної сфери, засобом пізнання, спілкування, засобом розвитку розумових здібностей та засобом розвитку довільної поведінки. Гра визначає важливі перебудови і формування нових якостей особи, саме в грі діти засвоюють норми поведінки. Гра вчить, змінює, виховує.

        Видатний педагог К.Д.Ушинський вказував, що гра є « вільна діяльність дитини, бо саме в її процесі формуються різноманітні сторони людської душі, її розум, серце, воля. Ігри виступають неабияким виховним засобом, створеним людством». Впродовж своєї педагогічної діяльності, працюючи з дітьми різних вікових груп, переконалася, що для них найбільш цікавими є ігрові форми роботи. Саме тому я використовую ігри на будь-якому етапі навчання іноземної мови. Наприклад, для вдосконалення фонетичних навиків учнів початкової ланки я використовую такі ігри : "NametheWord", 'WhoKnowstheSymbols?", "WhatSoundisit?", "Amistake", "Words" та інші. Але ігри не замінюють інші форми і види роботи на уроці, а тільки доповнюють їх, допомагають розвивати комунікативну компетенцію.

Розробляючи будь-яку гру, я чітко дотримуюсь таких вимог :

мета гри (які вміння розвиває);

організація (місце, час, склад учасників);

врахування психолого-вікових особливостей дітей та їхніх інтересів;

забезпечення необхідними матеріалами для гри;

можливі варіації.

Так, готуючись до уроків у 7-х, 8-х класах використовую такі ігрові форми, які сприяють формуванню комунікативної компетентності школярів : "Snowball", "Guess", "Finish", "Survey", "SnowballRetelling", "MyFavouritePicture", "ANewPupil", "ATranslater" та інші.

Гра – явище багатофункціональне. У процесі вивчення іноземної мови гра виконує такі функції:

- Навчальну;

- Мотиваційну;

- Моделюючу;

- Коригуючу;

- Інформаційну;

- Стимулюючу;

- Формуючу;

- Виховну.

Ігри є надзвичайно різноманітні за змістом, характером, організацією. В процесі роботи зрозуміла, що ефективно використовувати ігри можна, здійснивши їх класифікацію. Тому мною була розроблена така технологія використання ігор:

Всі перелічені види ігор застосовую і для вивчення нового матеріалу, і для контролю знань, і для розвитку навиків говоріння. Для учнів старших класів вважаю доцільним використовувати такі рольові ігри : "IntheSupermarket", "WeatherReporter", "IntheLibrary", "AttheAirport", "AnInterview" та граматичні ігри. Такий різновид ігор сприяє поглибленню інтересу до вивчення іноземної мови, розвиває в них навички спілкування, розширює словниковий запас та лінгвістичну ерудицію.

Гра має безсумнівну дидактичну цінність. Адже під час гри :

розвивається комунікативна компетенція;

краще засвоюється навчальний матеріал;

відбувається соціальний розвиток особистості;

реалізуються основні групи взаємопов'язаних цілей : освітньої, розвивальної, виховної;

розвивається уміння орієнтуватися в реальних життєвих ситуаціях ;

розвивається уява, пам'ять, увага, мислення.

Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння іноземною мовою.

Використана література

1.Близнюк О.І., Панова Л.С. Ігри в навчанні іноземних мов. – К.: Освіта, 1997.

2. Бондар М.В. та ін. 130 ігор для уроків з англійської мови. – Х.: Основа, 2004. – (Серія «Бібліотека журналу "Англійська мова та література" »; вип. 9(21).)

3. Гра – справа серйозна / Упоряд. В. Зоц. – К.: Шкільний світ, 2003. – (Бібліотека «Шкільного світу».)

4. Эльконин Д.Б. Психология игры. – М.: Педагогика, 1978. – 304с.

5. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Метод. посібник / Авт.-уклад. О.Пометун, Л. Пироженко. – К.: АПН,2002. – 136с.

6. Компетентнісний підхід в освіті : Методичні рекомендації керівним педагогічним кадрам для проведення науково-практичних семінарів з питань впровадження компетентнісного підходу в практику роботи ЗНЗ. – Харків: ХОНМІБО, 2005. – 92с.

7. Олійник Т.І. Рольова гра у навчанні англійської мови в 6-8 класах: Посібник для вчителів. – К.: Основа, 1992.

8. Павлюк Ф.В. 200 ігор на уроках англійської мови. – Тернопіль: Мандрівець, 2002.

9. Сучасний урок: традиційні та інноваційні підходи / Укл. О.О. Байназарова, І.В.Капустін, З.В. Рябова, Л.Д. Покроєва, С.Б. Ставицький; За заг. ред. Л.Д. Покроєвої. – Харків: ХОНМІБО, 2006. – 28с.

10. Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори: В 2-х т. / Редкол. В.М. Столєтов та ін. – К.: Рад. школа, 1983. – 488с.


Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати